Η Κατερίνα Τερζοπούλου στο ιστολόγιο της Πορφυράδας ... «Ποίηση είναι η έκφραση του ωραίου»

Συνέντευξη της Κατερίνας Τερζοπούλου στον Γιώργο Σ. Κόκκινο


Γ. Κ. - Στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχουμε δει η Μουσική αλλά και η Λογοτεχνία να κινείται με πιο γρήγορους και πρόχειρους ρυθμούς αλλά και με βραχυπρόθεσμους στόχους, με την έννοια πως το «hit» που θα κινηθεί στο ραδιόφωνο και θα πουλήσει ή το βιβλίο που θα διαφημιστεί και θα πουλήσει, θα είναι αυτά που θα καθορίσουν και το «ρεύμα» των επόμενων παραγωγών και εκδόσεων. Πιστεύεις ότι εξαρτώνται όλοι από τη διαφήμιση ή το κοινό τελικά, οι ακροατές και οι αναγνώστες, είναι αυτοί που καθορίζουν την τάση στην «αγορά»;

Κ. Τ. - Οι μουσικές, οι λογοτεχνίες (πάσης φύσεως) και οι τέχνες γενικότερα, πάντα υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν, για να «θυμίζουν» την συναισθηματική πλευρά ενός σκληρού, όσο πάει, κόσμου. Είναι η φυσικές του ισορροπίες. Αυτό, όσον αφορά την Τέχνη. Σε ό,τι αφορά το εμπορικό κομμάτι της τέχνης πάντα υπήρχαν οι «μεγαλοπαράγοντες» που την εκμεταλλεύονταν όπως γίνεται παντού. Αυτοί λοιπόν διαμορφώνουν το «ρεύμα» κάποιου είδους μουσικής, χωρίς πάντα να είναι επιτυχημένο, γιατί ο κάθε ακροατής (ακόμα κι αυτός που ανήκει αγοραστικά στο τρέχον «ρεύμα») επιλεγεί τί θα ακούσει στην προσωπική του ακρόαση. Φυσικά η διαφήμιση είναι ισχυρό όπλο αλλιώς δεν θα υπήρχε, αλλά υπάρχει και ένα τεράστιο ποσοστό που δεν ανήκει στα διαφημιστικά «θύματα».

- Ως καλλιτέχνης που βρίσκεσαι έξω από τον χώρο της λογοτεχνίας, αλλά γράφοντας στίχους για τα τραγούδια σου και η ίδια, πιστεύεις πως η ποίηση έχει ή δεν έχει την απαιτούμενη απήχηση σε αναγνώστες στις μέρες μας και γιατί;

- Θα πρέπει να κοιτάξουμε λίγο πίσω.
Ιστορικά, η ποίηση ως Τέχνη έχει περίοπτη θέση στην «διαπαιδαγώγηση» του κόσμου. Οι ποιητές «ζωγράφισαν» τον κόσμο από πάντα και έμειναν αθάνατοι. Δεν θα πω ονόματα γιατί ο κατάλογος είναι ατέλειωτος. Θα πω μόνο πως σήμερα η ποίηση δεν έχει την απαιτούμενη απήχηση γιατί δεν υπάρχει επαρκής ποιητική παιδεία να την αγκαλιάσει. Ίσως γι’ αυτό και οι στίχοι τραγουδιών έγιναν πιο εύπεπτοι. Για να «καταπίνονται» ευκολότερα. Ας πούμε πως ο σημερινός στίχος υπέστη μια αναγκαία «φυσική μετάλλαξη» και προσαρμόστηκε στις ισχνές απαιτήσεις της εποχής. Προσωπικά, θα σταθώ στο εξαιρετικό του Μπόρχες πως…. «Ποίηση είναι η έκφραση του ωραίου…» και στο παράξενο πως όσο το ρήγμα της γνώσης βαθαίνει τόσο μεγαλώνει και η προσφορά των τεχνών. Οι «ισορροπίες» που είπαμε και πιο πάνω.


- Η μελοποίηση ποιημάτων, ωφελεί την ποιητική τέχνη ή την μουσική; Ή και τα δύο;
Σε τί διαφέρει η μελοποίηση ποιημάτων (μελοποιία) από την σύγχρονη στιχουργική αλλά κι αν πιστεύεις ότι υπάρχει μεταξύ τους διαφορά, όρισέ μου τον ορίζοντα ανθεκτικότητας των ειδών.

- Η μελοποίηση ωφελεί και τα δυο. Την μουσική ως δημιουργικό κατόρθωμα και την ποιητική τέχνη ως αιτία δημιουργίας. Η διαφορά ανάμεσα στην μελοποίηση ποιημάτων και σύγχρονης στιχουργικής είναι ο βαθμός δυσκολίας και φυσικά η ευφυΐα του συνθέτη να ανακαλύψει την μουσική των ποιημάτων ή στίχων. Νομίζω πως η διαφορά ποίησης και στίχου είναι ποιοτική. Ποίηση γράφεις όταν κάτι καίει το μέσα σου χωρίς να σε ενδιαφέρει η «κατανάλωσή» του, ενώ στίχο γράφεις (κυρίως) για καθαρά εμπορικούς λόγους. Γι’ αυτό το ένα ζει για πάντα, ενώ το δεύτερο μπορεί και να έχει ημερομηνία λήξεως. Εκτός αν έχει σημαδέψει μια κατάσταση, όπως ένα πολιτικό η κοινωνικό γεγονός. Φυσικά υπάρχουν και τα τραγούδια «ύμνοι» στην αγάπη που ναι… αυτά μπορεί να ζήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.

- Η φερόμενη ως «εμπορική μουσική» που σημειώνει πωλήσεις, επικρατεί τελικά μακροπρόθεσμα στο κοινό ή οι πιο εκλεπτυσμένες παραγωγές που βασίζονται ίσως σε μελοποιημένη ποίηση;

- Η απάντηση είναι απόλυτη. Η μελοποιημένη ποίηση. Πολλές φορές όμως τυγχάνει ευρείας αποδοχής οπότε συνδυάζει και την εμπορική επιτυχία. Ποιος θα πάψει π.χ. να ακούει για πάντα το «Άξιον Εστί» ή το «The Wall»;

- Θεωρείς ότι θα αντέξει στο χρόνο η εμπορικότητα ή η ποιότητα στη μουσική; Ανάφερέ μου παραδείγματα από τον χώρο της μουσικής που πιστεύεις ότι εξασφάλισαν την αρτιότητα και την ποιότητα κι έτσι άντεξαν στο χρόνο, στη συνείδηση του κόσμου.

- Το είπα πριν με τα παραδείγματα του Άξιον Εστί και του The Wall. Πιστεύω πως όταν η ποίηση ή οι μουσικές γεννούνται από βιώματα έχουν αντοχή στον χρόνο. Δεν μπορεί να αντέξει στο χρόνο κάτι που δεν κρύβει μέσα του ποιότητα. Ο ακροατής ενός έργου έχει αισθητική. Δεν μπορείς να του σερβίρεις για πάντα ένα φαγητό που βρωμάει. Μια φορά θα το φάει. Την δεύτερη θα στο επιστρέψει και μάλιστα όχι με ευγενικό τρόπο.

- Γαλουχήθηκες με τί είδους μουσική στο ξεκίνημά σου και πόσο καιρό ασχολείσαι επαγγελματικά με το τραγούδι; Ποιοι καλλιτέχνες σε επηρέασαν κι αγάπησες με τον καιρό, συμπεριλαμβανομένων ίσως και των ποιητών μας; Ποιες είναι οι αγαπημένες μπάντες και είδη μουσικής εντός κι εκτός Ελλάδας;

- Ασχολούμαι επαγγελματικά τα τελευταία χρόνια. Τα μουσικά μου ακούσματα δεν έχουν συγκεκριμένη ταυτότητα. Αυτό που με κάνει να χαμογελώ ή να δακρύζω δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο στυλ. Μπορεί να είναι ένα δημοτικό μοιρολόι της Ηπείρου η του Καυκάσου μπορεί να είναι μια rock μπαλάντα των Zeppelin η μια κατάθεση του Cash...

- Γράφεις και η ίδια στίχους για τα τραγούδια σου. Πες μας για τους τίτλους αυτών που ήδη έχουν κυκλοφορήσει. Γράφεις παράλληλα και ποιήματα; Αν ναι, θα ήθελα ένα συνοπτικό δείγμα. 

- Το «Μη μου μιλάς» είναι ένα δικό μου δημιούργημα που κυκλοφόρησε το 2017.
Ήταν η πρώτη φόρα που εισέβαλα σε αυτό το μονοπάτι της κυκλοφορίας ενός δικού μου τραγουδιού και ένιωσα ιδιαίτερη συγκίνηση με αυτό.
Έχω ακόμη πολλά στο συρτάρι μου, ίσως κάποια στιγμή να το επιχειρήσω ξανά.
Σχετικά με τη ποίηση δεν έχω επιχειρήσει να γράψω.

- Γυναικεία η ερμηνεία στην απόδοση ενός τραγουδιού ή αντρική φωνή; Από τί εξαρτάται αν θα ερμηνευτεί ένα κομμάτι από αντρική ή από γυναικεία φωνή; Είναι τελικά το ταίριασμα στην ερμηνεία τυχαίο ή εξαρτάται από τρίτους παράγοντες;

- Από τίποτα δεν εξαρτάται! Ποιος ερμηνευτής μπορεί να πει με σιγουριά ότι το τραγούδι που πρώτο-ερμήνευσε ήταν γραμμένο γι’ αυτόν; Αυτό μόνο ο στιχουργός το ξέρει. Εκτός κι αν ο (η) στιχουργός είναι και ερμηνευτής. Το θέμα είναι πόσο μπορεί ένας ερμηνευτής να κάνει δικό του ένα τραγούδι… Έτυχε μια φορά να ακούσω το « Σ’ έχω κάνει θεό» από άντρα και έμεινα άναυδη… τόσο εξαιρετικά του ταίριαζε.


- Πόσους ψηφιακούς δίσκους έχεις ήδη στο ενεργητικό σου και από ποιους συντελεστές απαρτίζονται; Τι να περιμένουμε να δούμε στο άμεσο μέλλον από την Κατερίνα;

 - 1. «Το τέλος του φόβου» ήταν το πρώτο μου ψηφιακό άλμπουμ με έντεκα τραγούδια σε μουσική Νίκου Τερζή και στίχους Νίκου Τερζή και Τάσου Βουγιατζή.

2. «Με σένα πλάι μου» ψηφιακό single σε μουσική Νίκου Τερζή και στίχους Γιάννη Φωτάκη.

3. «Η κλωστή» ψηφιακό single σε μουσική Νίκου Τερζή και στίχους Άννας Πασχάλη.

4. «Μη μου μιλάς» ψηφιακό single σε μουσική δική μου και του Δημήτρη Διπλάρα και σε στίχους δικούς μου.

5. «Πες μου» ψηφιακό single σε μουσική Αντώνη Μιτζέλου και στίχους Χάρη Καφετζόπουλου.

Ετοιμάζω το νέο μου τραγούδι με δύο πολύ δυνατές υπογραφές και παράλληλα θα πραγματοποιήσω ζωντανές εμφανίσεις με τους μουσικούς μου σε διάφορα μέρη της Αθήνας αλλά και της επαρχίας.

- Σας ευχαριστώ πολύ.
- Ευχαριστούμε κι εμείς Κατερίνα.

Bio 
Η Κατερίνα Τερζοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Απόφοιτος σχολής δημοσιογραφίας, έχει παρακολουθήσει για χρόνια κλασικό χορό, ενώ από 15 ετών παρακολουθεί ανελλιπώς μαθήματα φωνητικής. Υπήρξε μέλος των «Chaotic Angels» όπου μετά την διάλυσή τους ακολούθησε την δική της πορεία καταγράφοντας στο βιογραφικό της πάρα πολλές συνεργασίες με μεγάλους συνθέτες και στιχουργούς, έχοντας στο ενεργητικό της αρκετές δισκογραφικές επιτυχίες.

Καλλιτέχνες όπως οι: Μιτζέλος, Τερζής, BO, Βουγιατζής, Φαλάρας και Καφετζόπουλος της έχουν εμπιστευτεί κατά καιρούς δημιουργίες τους που στολίζουν την μέχρι τώρα δισκογραφική της παρουσία.
Σήμερα, η Κατερίνα Τερζοπούλου κυκλοφορεί με την νέα της δισκογραφική εταιρία «ΟΓΔΟO» το single «Πες Μου» σε μουσικές Αντώνη Μιτζέλου και στίχους Χάρη Καφετζόπουλου, με την ερμηνευτική της δεινότητα να ξετυλίγει όλο το ταλέντο και την προσωπικότητά της.

απρίλιος 2020 © για το ιστολόγιο της Πορφυράδας

Σχόλια